Newsworthy Content har hjälpt försäkringsbolaget Ifs nå ut i lokala nyhetsmedier med en serie datadrivna nyhetsutspel. Här delar Jessica Hjälmered från If med sig av sina fem största lärdomar från två års samarbete.
– Med Newsworthys hjälp kan vi leverera bra fördjupat lokalt material. Det för oss närmare lokalredaktionerna och deras publik, säger Jessica Hjälmered, presschef på If.
Inbrottsstölder, viltolyckor, bränder i hemmet, bygglov, populära hundnamn – Newsworthy Content har sedan år 2020 hjälpt försäkringsbolaget If göra lokala nyheter med stor framgång. Pressmeddelanden har i regel baserats på offentlig data från myndigheter som Brottsförebyggande rådet, Lantbruksverket och SCB.
Jessica Hjälmered har fem tips till dig som är nyfiken på att kommunicera med Newsworthy Contents tjänst eller liknande automatisering.
– Hitta något unikt att berätta. Här är det viktigt att ha en bra partner att spåna fram idéer med.
– För att nå ut i både riks- och lokalmedia är det viktigt att hitta rätt balans mellan lokala pressmeddelanden och nyheter för de stora riksredaktionerna. Här hjälper det att ha en tydlig strategi att följa och utvärdera.
– Behovet av lokala uppgifter ökar. I takt med att folk ser att vi kan presentera lokal data ökar efterfrågan ännu mer. Newsworthy har varit bra på att snabbt svara på fler frågor och ta fram extra material vid behov.
– Ange tydligt metodval och källhantering i utskicket. De ska gå att svara rakt och säkert vid frågor.
Newsworthy Contents teknik gör det inte bara lätt att producera lokalt innehåll. Det gör det också lätt att göra återkommande rapporter, när ny data blir tillgänglig. Säsongsrelaterade nyheter som cykelstölder, viltolyckor och bränder inför jul kan i dag produceras med hög grad av automatisering.
– Återkommande bevakningar stärker kontinuiteten. När vi planerar vet vi att oavsett hur belastningen ser ut hos oss under en viss period, med inkommande förfrågningar och tillgängliga personalresurser, att Newsworthy kommer kunna producera bra sammanställningar av data åt oss.
Johannes Cleris, pressansvarig
Gabriel Dahlander, pressansvarig