Inför den årliga arbetsmiljöveckan lyckades fackförbundet Byggnads både profilera och faktaserva sina regionala förtroendevalda med Newsworthys hjälp.
Varje år ordnar fackförbundet Byggnads en arbetsmiljövecka, där skyddsombud gör gör extra kontroller på arbetsplatser över hela landet. Inför arbetsmiljöveckan 2021 ville förbundet förenkla det här arbetet.
Med assistans från Newsworthy Content sammanställdes ett regionalt faktaunderlag om arbetsskador och arbetsmiljö i byggbranschen baserat på data från Arbetsmiljöverket och Byggnads egna medlemsenkäter. Siffrorna paketerades med text och grafik som pressmeddelanden på länsnivå (se till exempel Värmland). Pressmeddelandena fungerade samtidigt som argumentationsunderlag för förbundets regionala ordförande.
– Genomslaget blev bättre, produkten mer genomarbetat och arbetsinsatsen för oss lägre jämfört med tidigare, särskilt på regional nivå, säger Gabriel Dahlander, pressansvarig på Byggnads.
I pressmeddelandena profilerades de lokala talespersonerna med anpassade citat där det nyhetsmässigt mest relevanta i just den regionen lyftes fram.
De förtroendevalda försågs också med analyser av den data som var relevant för just deras område, som underlag i deras påverkansarbete.
Gabriel Dahlander lyfter fram enkelheten att jobba tillsammans med Newsworthy som en fördel.
– Med en del leverantörer känner man att “det här kunde jag lika gärna ha gjort själv”. Så är det inte med Newsworthy. Jag uppskattade att vi fick rak respons och ärliga prognoser på vår data.
Har du några tips till andra som funderar på att jobba med Newsworthy?
– Man behöver ha en tydlig och rak nyhet där den nedbrutna statistiken är relevant på lokal nivå. Inte bara en idé att man vill kommunicera i en viss fråga.
Läs mer:
Johannes Cleris, pressansvarig
Jessica Hjälmered, presschef